Webdesign en Webdevelopment IVY ONE
zoekmachine marketing (SEM),
gericht adverteren
alleen betalen voor resultaat

Zoekmachine marketing (SEM)

Met Google Adwords kunt u héél gericht online adverteren. U bepaalt zelf bij welke zoekwoorden uw advertenties vertoond worden en u kunt er zelfs voor kiezen om alleen in uw regio of zelfs woonplaats te adverteren. U betaalt per keer dat iemand op de reclame klikt en op uw site komt en u kunt aangeven hoeveel dit maximaal per click en per dag mag kosten.

Meetbaar resultaat

Hoeveel effect heeft een advertentie in de krant of een commercial op de radio? Bij online adverteren kunt u elke click terugzien en precies sturen op het gewenste eindresultaat. Natuurlijk is het wel zaak dat u de bezoekers die u hiermee naar uw website trekt nog tot conversie aanzet door een goed en aantrekkelijk aanbod.

In uw Analytics omgeving kan een ‘funnel’ worden ingericht waarmee u precies kunt zien waar u mensen kwijtraakt in het verkoopproces, zodat daar aanpassingen kunnen worden gemaakt om het resultaat te verbeteren.

Kosten

Hoeveel u moet betalen per keer dat iemand op uw advertentie clickt, hangt af van hoe ‘relevant’ uw advertentie ten opzichte van de zoekwoorden zijn. Google wil namelijk mensen die iets zoeken zo goed mogelijk helpen. Door de meest relevante advertenties bovenaan te hebben staan wordt de vraag van de bezoeker zo goed en snel mogelijk beantwoord. En een bezoeker die door de zoekmachine goed is geholpen zal snel terugkomen.

Hierdoor is een systeem ontstaan waarbij het niet zo is, dat de meest betalende advertentie automatisch bovenaan komt. Extreem versimpelt komt het ongeveer op het volgende neer. Hoe goed uw advertentie is, wordt beoordeeld door de verhouding tussen aantal keren weergegeven en het aantal keren dat erop is geclicked. Is deze Click Through Rate (CTR)  goed (vaak is er tussen de 5 en 10% CTR al resultaat) dan krijgt een advertentie als het ware een BONUS factor. En hiermee kan een advertentie die 25 cent per click betaalt hoger komen te staan dan duurdere advertenties.

Hoe krijg je die lage kosten?

Het halen van een hoge CTR en dus een efficiënte campagne is veel werk. Het vergt bijna continu controle van hoe campagne’s lopen en hoe advertenties presteren. Een hoge CTR behalen kun je onder andere doen door:

  • Meerdere campagne’s
    Niet één advertentie voor alle zoekwoorden maar clusteren van soortgelijke zoekwoorden.
  • Meerdere advertenties
    Per zoekwoorden cluster meerdere advertenties laten weergeven. Aan het einde van een periode de slechtst presterende verwijderen en een nieuwe tekst schrijven in een poging nog beter te presteren.

Zelf doen of laten doen?

In principe kunt u ook zonder mijn hulp uw eigen Google Adwords campagne starten. Ik wil u zelf wel op weg helpen door een paar boeken aan te bevelen. Maar omdat zoekmachine marketing veel kennis en inzicht van de markt vraagt, werken wij hierin veel samen met Zoekmachine Marketing Bureau Stramark uit Amsterdam. Zij zijn specialist en weten vaak veel betere resultaten te behalen.